HOMEHOME  HomeHome  GalleryGallery  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Thu Nov 13, 2008 5:21 pm

Assalamualaikum W.B.T....

kepada forumer² sekalian marilah kita bersama merenung semua kejadian alam ini dgn berpandukan nasihat,amalan malah petua yg sentiasa berguna kpd kita.oleh itu,marilah kita bersama-sama berkongsi nasihat,amalan atau yg sebalik nya untuk kita sama² renung kan....


**mun ktk org da smthing kay kongsi mcm nasihat ka,petua ka,sila² lah sedekah kn..ney tauk kita dpt belaja sama² bah...dlm ya kita apat menilai erti kehidupan..dlm besuka kita mesti beringat juak....jgn ingat dunia ajak..akhirat ingat juak...ok...

SEKIAN,wabillahitaufikwalhidayah wassalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh...
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Thu Nov 13, 2008 5:23 pm

Apakah sebab pengambilan alcohol (arak) diharamkan dalam Islam?

Alkohol merupakan perosak masyarakat sejak zaman berzaman. Alkohol berterusan mengakibatkan kehilangan nyawa yang tidak terkira serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia. Alkohol merupakan punca pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat. Statistik kadar jenayah yang meninggi, pertambahan kes penyakit mental dan keruntuhan institusi keluarga di serata dunia menjadi testimoni bisu kepada kuasa perosak alkohol.

1. Pengharaman alkohol di dalam Al-Quran.

Kitab suci Al-Quran melarang pengambilan alkohol di dalam ayat berikut: “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (berkorban untuk) berhala, dan mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” (Al-Maidah 5:90)

2. Alkohol menyekat pusat kawalan.

Manusia memiliki pusat kawalan di otak. Pusat kawalan itu melarang seseorang daripada melakukan perbuatan yang di anggap salah. Contohnya seseorang itu pada kebiasaannya tidak menggunakan bahasa kasar atau kesat ketika berhadapan dengan kedua ibu bapa dan dengan orang yang lebih tua. Jika dia perlu kebilik air, pusat kawalan di otak akan menghalangnya dari membuang air di tempat terbuka, maka dia akan menggunakan tandas.

Apabila seseorang meminum alkohol , pusat kawalan tersebut menjadi tersekat. Inilah yang mengakibatkan seseorang yang mabuk melakukan perbuatan yang bertentangan sama sekali dengan peribadinya. Contohnya seseorang yang mabuk didapati menggunakan bahasa kesat dan tidak menyedarinya kesilapan itu walaupun sedang berhadapan dengan kedua ibu bapanya. Ramai yang membuang air kecil di pakaian mereka. Mereka juga tidak boleh berjalan dan bercakap dengan betul. Mereka akan berkelakuan buruk.

3. Kes zina, rogol, sumbang mahram dan AIDS lebih tinggi di kalangan peminum alkohol.

Menurut kajian Biro Keadilan Mangsa Jenayah Kebangsaan (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat) pada tahun 1996 sahaja, purata
2,713 kes rogol berlaku setiap hari. Statistik menunjukkan bahawa kebanyakkan perogol mabuk semasa melakukan jenayah tersebut.

4. Hadis melarang alcohol (arak).

Nabi Muhammad S. A. W bersabda:

1. Kitab Sunan Ibnu Majah jilid 3, kitab memabukkan, Bab 30, Hadis no. 3371

“ Arak adalah ibu segala maksiat dan ianya adalah maksiat paling mengaibkan.”

2. Kitab Sunan Ibnu Majah Jilid 3, Kitab memabukkan , Bab 30, hadis No. 3392

“Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, adalah diharamkan walau dalam jumlah yang sedikit.” Oleh itu tidak ada alasan untuk meminum arak walaupun seteguk ataupun setitik.

3. Bukan sahaja orang yang meminum arak dilaknat tetapi mereka yang berurusan secara langsung atau tidak langsung dilaknat Allah S. W. T.

Menurut Kitab Ibnu Majah Jilid 3, Kitab memabukkan, bab 30 hadis no. 3380. Diriwayatkan oleh Anas r. a., Nabi Muhammad S. A. W. bersabda: “ Sepuluh orang yang dikutuk Allah mengenai khamar: Pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya.”
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: petua rmbut lurus   Thu Nov 13, 2008 6:12 pm

ambik nyior sgek..
ambik pati ny jak..kak ya...cmpor ngan limo nipis...
kah lam tais..a.k.a ice box..
smpei ny jdi cm krim..
lalu PULUK kt palak...
tutup palak k tola a.k.a towel...[sejam]
lalu bsoh k aek...
polah 3kali smgu...
mun ny jdi,,jdi lah ny...
mun x,,check it out!!
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: da sgek gyk   Thu Nov 13, 2008 6:29 pm

mun tak owg...mrah glak2 nk..
tok cra ny...

1- mun kte dudok time mrah...guwin la..
2- mun kta diri time mrah...dudok la..
3- bca quran r,,,
4- bca astagfirullah..

jdi amalkan ya...
Back to top Go down
View user profile
azle3n

avatar

Number of posts : 415
Age : 23
Location : in a place called rumah.
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Thu Nov 13, 2008 10:17 pm

~!! EfFa s3d !!~ wrote:
mun tak owg...mrah glak2 nk..
tok cra ny...

1- mun kte dudok time mrah...guwin la..
2- mun kta diri time mrah...dudok la..
3- bca quran r,,,
4- bca astagfirullah..

jdi amalkan ya...

pok. ambik wuduk nya ney? ;p~
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: BAHAYA MINUMAN BERGAS   Fri Nov 14, 2008 7:10 am

Dengarlah nie...

Ada gak orang cuci barang kemas dengan air Coke & memang menjadi. Kalau tak caya try ler.

Dahsyat nyer !! Dari seorang pakar mengatakan dari ukuran pH meter

digital [ range 0.0 sampai 14.0 ]

FANTA merah botol kecil dan COCA COLA botol setengah

liter..Hasilnya

FANTA merah
pH = 3.4

COCA COLA
pH = 2.3 (mendekati H2SO4)

AIR BATERI pH = 6.9..

Kalau nak cuba, masukkan daging mentah ke dalam coca-cola. Biar Semalamam/seharian, Lihatlah hasilnya!!! Daging akan hancur. Bagaimana dengan tubuh kita? Semua orang harus tahu!!!
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: smbong gyk lok...   Fri Nov 14, 2008 7:44 am

sgek gyk lpak gue tewk..
mun mrah nk..boh lpak ambik wuduk..
huhuh..

AMARAN:nseb bek put ingtkan gue..ingt jwak ny bab ya oow...
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: MANUSIA(Tanggungjawab Personal dan Kolektif UMat Islam)   Fri Nov 14, 2008 7:25 pm

Setiap manusia dikenai dua jenis tanggung jawab, yaitu tanggung jawab personal yang disebut dengan istilah fardhu ain, sedangkan tanggung jawab kolektif atau disebut sebagai fardhu kifayah.

Fardhu kifayah sendiri merupakan kewajiban sebagian umat Islam di suatu wilayah umat Islam untuk melakukan kewajiban tertentu yang diperintahkan Allah sebagai fardhu kifayah (misal amar makruf dalam bentuk melakukan adzan di suatu mesjid atau nahi munkar dalam bentuk memberantas kemaksiatan). Fardhu kifayah baru sah bila memenuhi syarat jumlah dan kekuatan yang memadai. Bila sudah ada umat Islam lainnya dengan jumlah dan kapasitas yang memadai melakukan kewajiban tersebut maka gugurlah kewajiban umat Islam lainnya. Sebaliknya bila belum ada atau belum cukup jumlah dan kapasitas umat Islam yang turun tangan melakukan fardhu kifayah tersebut maka berdosalah seluruh umat Islam yang tidak ikut turun tangan melakukan fardhu kifayah tersebut.

Tentunya juga akan salah besar kalau ada orang yang mengutamakan fardhu kifayah (tanggung jawab kolektif) daripada tanggung jawab fardu ain (individu). Tetapi, menjadi sangat baik kalau dia mengerjakan fardu ain, juga melaksanakan fardu kifayah.

Kita menyadari bahwa tanggung jawab yang akan dipertanyakan kelak di hari akhirat adalah tanggung jawab personal. Artinya, Allah tidak membebankan tanggung jawab pihak lain kepada kita, kecuali kalau kita punya andil dalam persoalan tersebut. Karena itu, banyak ayat yang menekankan tanggung jawab ini.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah: 286).

"Tidaklah kamu dibebani melainkan dengan kewajiban kamu sendiri." (An-Nisa: 84).

"Hai orang-orang yang beriman, selamatkanlah diri kalian dan keluarga kalian dari api neraka." (At-Tahrim: 6).

Rasulullah saw. bersabda, "Mulailah dengan diri kalian sendiri atau mulailah dengan keluargamu."

Dengan demikian, prioritas kita adalah menyelamatkan diri sendiri dari segala kemungkinan penyimpangan terhadap misi utama kehidupan, yaitu "Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku." (Adz-Dzariyat: 56).

Apabila kita sadari hal itu, kita akan memahami arti ibadah seluas-luasnya. Yaitu "segala sesuatu yang kita lakukan dalam kehidupan kita sesuai dengan apa yang dicintai dan diridhai Allah SWT". "Segala apa yang dicintai dan diridhai oleh Allah, baik berupa perkataan, perbuatan yang nampak maupun yang tersembunyi." (Ibnu Taimiyah, Al-'Ubudiyah, hlm. 1). Ini mengandung pengertian bahwa seluruh aktivitas kita harus sesuai dengan syariat Islam. Jadi, acuannya adalah syariat Islam.

Sesudah seseorang dalam scope individu melaksanakan tanggung jawab dirinya sebagai hamba Allah, dia akan melangkah menempati posisi di masyarakatnya sesuai dengan kapasitas masing-masing. Seseorang dalam scope individu mempunyai tanggungjawab personal pada Allah untuk menjadi berguna bagi lingkungannya. Di sinilah terjadi interaksi dan kooperasi antara anggota masyarakat muslim sesuai dengan firman Allah SWT, "Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran." (Al-Maidah: 2).

Dan, tanggung jawabnya semakin luas sesuai dengan kapasitas kemampuannya, sehingga dengan posisi masing-masing itu akan dimintai pertanggungjawabannya seperti sabda Nabi saw., "Ketahuilah bahwa setiap kalian adalah penanggung jawab dan setiap kalian akan ditanyai terhadap apa yang menjadi tanggung jawabnya. Imam yang ada di tengah manusia adalah penanggung jawab, dan dia akan ditanyai terhadap apa yang menjadi tanggung jawabnya. Seorang suami bertanggung jawab terhadap keluarganya, dan dia akan ditanyai tentang apa yang menjadi tanggung jawabnya. Dan seorang isteri bertanggung jawab terhadap rumah suaminya, dan anaknya dan dia akan ditanya tentang mereka." (HR Bukhari, Muslim, dan selain keduanya).

Dan apabila setiap individu tidak melaksanakan tanggung jawabnya sebagai hamba Allah yang berkewajiban melaksanakan syariat Islam sesuai dengan kemampuannya, berarti dia telah berkhianat. "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad), dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui." (Al-Anfal: 27).


(Sumber tulisan : Ust. Farid Achmad Okbah, M.A., dan Amar Ma’ruf Nahi Munkar oleh Habib M. Rizieq Syihab)
Back to top Go down
View user profile
azle3n

avatar

Number of posts : 415
Age : 23
Location : in a place called rumah.
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 7:53 pm

tu dia!
copy paste copy paste.
kekadang xda owg nk baca juak.
=)
stakat k menoh forum ta owg.
kekke. =D
so yg len, rerajin la membaca~ kekke~
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 8:27 pm

azle3n wrote:
tu dia!
copy paste copy paste.
kekadang xda owg nk baca juak.
=)
stakat k menoh forum ta owg.
kekke. =D
so yg len, rerajin la membaca~ kekke~


ya bg manusia yg x mauk nk belaja...so,think p+ baa..wokeh...x maksa mun org x maok baca eyh..janji ikhlas bah...amin....
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 8:33 pm

cgek juak..bgs juak nok kdak tok ada..x la org pk miak ck daif gilak x tauk papa nak...cek² cdak lalu rah forum tok muak juak ada bnda nok kdak tok...nang bena copy n paste..tp bnda nk betol kita sila² kan ajak..ok..PEACE NO WAR!!!


BACK TO TOPIC PLEASE!!!!
Back to top Go down
View user profile
een lee



Number of posts : 12
Age : 23
Location : umah atap biru..
Registration date : 2008-11-13

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 11:06 pm

5 tips mk dpt tdo yg lena, tenteram n xdganggu gugat oleh anasir2 luar..

1-siapkan tugas yg lom siap
>>>kajian m'nunjukkan mun kta tdo be4 siapkan tgs yg mk d siapkan akn m'ganggu otak kta sekaligus mengganggu prasaan mk tdo kta..sbb nk, kta akn sntiasa pK hal kja kta ya...mena x??

2-tdo k stokin..
>>>stokin tk akn mlh kta rs slesa sbb dak drh dh m'alir dgn baik lam bdn(mun xslh ingat la)..mgkn bab yalah kta salu ngantok tme ckg ngaja..

3-mndi an aek suam 2 jam be4 tdo
>>>bdn rs slesa kot..x ingat glk..

4-minum sgls susu segar
>>>x ingat phl p mun cb mesti tdo smpe x ingat dnia..huhu

5-jgn tdo an laki/bini org
>>>cubalah mun brani..hehe

byk gk senanya..p brk 5 jk lh..ckp lh ya.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 11:09 pm

btol!btol1btol!
gue pon fham r..
gue da bc..lg pon gue dh coba r,,
mmang btol r...
opps!!kuar topik..jz sharing maring bha...

petua!!petua!!

mun mok gg ptih..kah arang htam kt gg nok pnoh ngn pluk ya..
xtauk pluk??...taek ogek..wow!

ekot k adek2..huhu..pasan lah tu..
Back to top Go down
View user profile
een lee



Number of posts : 12
Age : 23
Location : umah atap biru..
Registration date : 2008-11-13

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 11:39 pm

da gk petua..
mun mok ngilang perut boncet,boroi,boyot @ yg sewaktu dgnnya, sng jak..ktk org sit up 40x be4 tdo n 40x jwak ms brk bgn tdo..insya'allah,kempis la perut ya..

erm..da gk..mun mk bulu mata lentit nk, ambik daun lidah boyak ya, sapu lendir nya rah bulu mata..amalkan selalu..insya'allah da perubahan..Wink
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 11:44 pm

mok lh gue ekot ptua ya lak..
xlh artis jak lentik blu mta..smpey snggop mascara trang2..
bga gyk kta k lidah boyak jak...
cra tradisional..bga jak la ku lak oww...btol x??
hihi..
Back to top Go down
View user profile
~!! EfFa s3d !!~

avatar

Number of posts : 194
Age : 23
Location : pa gyk??ckey lar..pineapplecity bha...
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Fri Nov 14, 2008 11:47 pm

gue da gyk ptua..
plak gue pnoh ngn petua tok..

lelong!!lelong!!

mun takowg sa mka takowg xsgar nk,,coba ptua tok
!. adkh anda mngelap mka slps mncuci mka??
-> opps!!jgn lap keyh!!sblik ny..TANDAH BGITU SHJA..

2. Abil wuduk??lap ka x mka dak tgn,,..??xboh k!!
->tandah jak..insyaallah sgr mka takowg ya..
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: mbiak demam dan penawar nya   Sun Nov 16, 2008 10:03 pm

actually bkn pakey cdak nemiak kecik jak laa..kay org dewasa pun bleh juak baa..

mcm tok...daun bunga raya ya bah...d campor dgn aek ckit..d perah nk amik lendir nya...lekak ya lumor rah tas palak eyh..insyaAllah maok kurang kit panas bdn eyh...



p/s:aku dh praktik kn petua tok ngn baby aku..ok laaaa...tiada keraguan..aku nuntut ilmu dr mak aku bah...
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: PETUA MERANCANG JANTINA ANAK   Sat Nov 22, 2008 10:49 pm

Petua yang amat berguna bagi ibubapa…

Bagaimana merancang jantina?

Berikut adalah petua yang boleh membantu anda merancang jantina anak anda. InsyaAllah dengan panduan dan izin Allah akan membawa kejayaan. kita hanya memerlukan sedikit usaha dan tawakkal.

Sebenarnya sperma @ benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa keromosom X dan Y.

Sedangkan telur atau benih isteri hanya membawa keromosm X. Bergantung mana yang bercantum – XY (anak lelaki) – XX (anak perempuan).

Ciri-ciri benih:

Benih Y lebih cergas dan laju begerak tetapi lebih cepat mati berbanding dengan benih X yang lambat bergerak tetapi hidup lebih lama.

Benih Y juga lebih tahan dalam cecair yang beralkali , sedangkan benih X lebih tahan dalam cecair asid.

Oleh itu anda boleh ikuti panduan berikut:

Merancang anak lelaki

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga diperlukan.

2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri ( ovulation) adalah penting.

3. Menukarkan cecairan faraj kepada beralkali dengan melakukan ‘douching’ atau basuh dalam faraj dengan satu alat khas. 20 ml. Air bikarbonet dimasukkan kedalam faraj lebih kurang 2 jam sebelum mengadakan persetubuhan. Cecair bikarbonet (sodium bicarbonate ) boleh dibeli dari farmasi.

4. Kaedah suntikan benih lelaki ( artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses ‘layering’, atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embryo yang telah disahkan lelaki untuk dimasukkan kedalam rahim. Kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi diperbolehkan jika sabit ada penyakit baka bila melahirkan anak perempuan.

Merancang anak perempuan


1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam , nenas, cuka, air minuman bergas dan lain lain. Pantang memakan makanan laut.

2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulation). Jangan bersetubuh selama 5 hari mulai dari hari ‘ovulation’ yang boleh dikesan dengan ujian-ujian subur.

3. Melakukan ‘douching’ dengan menggunakan cecair asid (very dilute lactacyd) 2 jam sebelum persetubuhan dilakukan.

Apapun segalanya adalah takdir Allah. Kita hanya mampu berusaha..

ok. ni nak tambah skit.ni petua orang tua2 dulu. tapi still boleh pakai kata Dr pakar puan masa live kat TV3,program ape tak ingat dah sebab dia kata, orang tua ni bercakap dari pengalaman dan mungkin ianya betul walaupun tidak dibuktikan dengan kajian saintifik.

Untuk dapatkan anak lelaki
1- banyakkan makan sayur untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- deep penetration, maksudnya cuba pancut hampir kepada pangkal rahim isteri kerana sperma yang membawa jantina lelaki ni laju tapi tidak tahan lama. Jadi kalau dekat dengan pangkal rahim, berkemungkinan besar ia boleh bercantum dengan ovum dan membentuk jantina lelaki
p/s: kalau mengandung anak lelaki, perut akan berbentuk lonjong

Untuk dapatkan anak perempuan

1- banyakkan makan daging (ayam dan lembu) untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- subsurface penetration, maksudnya pancut jauh dari pangkal rahim. Ini berkemungkinan sperma yang membawa gen lelaki tidak dapat bertahan lama dan mati.Ini memberi peluang untuk sperma yang membawa gen perempuan bercantum dengan ovum
p/s: kalau mengandung anak lelaki, perut akan berbentuk bulat

Sekadar berkongsi pengetahuan kepada sesiapa yang nak merancang anak..Insyallah

Dipetik dari www.cakap.net
Back to top Go down
View user profile
whomix
Admin


Number of posts : 366
Age : 33
Location : BanGLO ISMIT ulam RAJA
Registration date : 2008-11-12

PostSubject: MODAL KECIK PAKEY LANSING A.K.A SLIM MELIM   Sat Nov 22, 2008 10:57 pm

x perlu ktk urg meli produk² nok mahal d pasa nun..Tok jak dh cukup..aku kongsi kan dgn ktk urg suma...beli duak egek lobak merah(carrot laaa)..cgek timun nok sedang² upa nya..lekak ya..pirit(d hiris)..nak ngambik jus nya..dah ya,campo ngn sebijik limo nipis then kaco sampey nya sebati..Dah ya tek,minum la duak kali seari..skali pagi..n skali gik mlm..OK!
Back to top Go down
View user profile
a|tantuYa

avatar

Number of posts : 74
Age : 31
Location : Lake GarDeN
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Tue Dec 16, 2008 12:12 pm

Nanas Sembuh Penyakit Batu Karang

Bagi pengidap batu karang, kupas sebiji nanas dan cincang. Campurkan segelas air serta sedikit garam dan kisar halus. Minum air nanas segelas setiap hari.
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/stylekiller
a|tantuYa

avatar

Number of posts : 74
Age : 31
Location : Lake GarDeN
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Tue Dec 16, 2008 12:16 pm

HIKMAH SUJUD

Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing).
Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud akan
Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
Membetulkan pundi peranakan yang jatuh (prolapsed uterus/fallen band womb)
Melegakan sakit hernia.
Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan ( high parts of the lungs )
Mengurangkan kesakitan pada pesakit APPENDIKS @ SPLEEN(limpa)
Kedudukkan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan bahagian belakang tubuh.
Meringankan bahagian PELVIS.
Memberi dorongan untuk mudah tidur .
Mengerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud dan bangun darinya.
Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan elastik,secara otomatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik (smooth blood circulation).
Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.
Mengurangkan kegemukkan (obesity).
Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang perut(convulsions).
Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah ke otak secara kuat dan mengejut, terhindarlah penyakit seperti APOPLEXIA RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN ARTE IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.
Kesan psikologi adalah dengan merasa rendah diri di hadapan Pencipta, sifat sombong, riak, takabur dapat dikikiskan..insyaAllah..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/stylekiller
a|tantuYa

avatar

Number of posts : 74
Age : 31
Location : Lake GarDeN
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Tue Dec 16, 2008 12:19 pm

PAKAIAN Terkena CAT

Rendamkan pakaian dengan minyak tanah terlebih dahulu. Biarkan beberapa jam, kemudian cuci dengan air sabun. Bilas seperti biasa.
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/stylekiller
a|tantuYa

avatar

Number of posts : 74
Age : 31
Location : Lake GarDeN
Registration date : 2008-11-05

PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   Tue Dec 16, 2008 12:22 pm

Buang Kerak di Kepala Bayi

Ambil segenggam kelapa parut yang dicampurkan dengan dua atau tiga ketul garam kasar. Masukkan ke dalam kain perca dan ikat kemas. Ramas sedikit sehingga keluar santan. Setelah itu sapulah di atas kepala bayi dan biarkan seketika. Bukan sahaja kerak akan hilang tetapi rambut bayi akan lebat dan hitam.


KHAS UNTUK IBU-IBU YANG BARU MELAHIRKAN ANAK
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/stylekiller
Sponsored content




PostSubject: Re: MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]   

Back to top Go down
 
MARI BELAJAR[Nasihat,Petua,Amalan,panduan...etc..]
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Ruangan Petua :: Ruangan Petua-
Jump to: